26. 1. 2012

Peru 2010: PART VI - Cuzco (again) to Aguas Calientes

Palubní deník

12.8.2010

Dneska jsme spali až ostudně dlouho - po včerejším úmorném dni v autě jsme to potřebovali. Po poledni jsme se vyrazili projít do města - a nabrat atmosféru epicentra peruánské historie. Cournutí se po Plaza de Armas a okolí těmi nejprovařenějšími památkami - pozůstatky po španělských konkvistadorech jsme zakončili jako správní zápaďáčtí turisti v irském pubu. Pokud nechceme pojídat pečená morčata, je to jedna z nemnoha příležitostí, jak se najíst. Žízeň zaléváme místním pivem Cuzqueňa a cpeme quesadillas do hladových břich.

Po návštěvě dalších památek se vydáváme strmými schody do kopce do acheologické zóny Sacsayhuamán. Začíná se stmívat, lampy pouličního osvětlení se rozžíhají a my máme na vyhlídce pod betonovým Ježíšem před sebou Cuzco jako na dlani. Po několika fotkách se ubíráme zpátky dolů. Kolem stezky se začínají sbíhat divocí psi a já se prozměnu začínám fakt bát. Zaplaťpánbu se odněkud vynoří taxík, do kterého skáčeme a po cestě ještě přibíráme dva další nebožáky, kteří s námi odcházeli z vyhlídky.

Během jízdy se seznamujeme, zjišťujeme, že máme s norskou slečnou, co je v Peru studijně a s jejím kamarádem dost společného a po vysednutí míříme na kávu, pak pro jistotu ještě na večeři. Kam? Do Irish pubu přece!

13.8.2010

Ráno jsme vstali docela pozdě. Jsme už oba pěkně zmožení přetrvávajícími střevními potížemi a ta se při cestě na provařený trh posilňujeme vývarem s vejcem a obligátní Inca colou. A dobře děláme, cuzceňský trh není pro slabší povahy. Odevšud se linou prapodivné smrady (vůně by byl obrovský eufemismus), najdete tady všechno od metrážových látek přes 59 druhů luštěnin po kozí hlavy. Za následující fotky digitálem jsem málem dostala po hubě (prodejci jsou docela hákliví) a nejsou pro slabé žaludky.

Po tomto silném zážitku jsme se vybabrali z hostelu a asi dvě hodiny se snažili vymotat z Cuzca autem ven směrem Sacred Valley. Tařka první vesničkou po cestě je Pisaq - slavný především díky trhu pro tůůristy situovanému na náměstí okolo starého stromu nám neznámého druhu. Nad městem se klenou štíty hor a prý je v jednom sedle jakási zmenšenina Machu Picchu. Je to ale příliš daleko a my nemáme času nazbyt - večer musíme být o dalších 80km dál, což se zdá jako nic, ale při kvalitě peruánských silnich, nedostatku osvětlení a davech lidí v šedých hábitech a psů skákajících z křoví u cesty pod kola je to mise na půl dne.

14.8.2010

Spaní v útulném hostýlku se zbastlenou koupelnou se podepsalo na hodině našeho vstávání. Kolem jedné se batolíme z postele a jdeme na vlakovou stanici investigovat, kdy jezdí vlak do Aguas Callientes a kolik tak zhruba stojí. Po bolestné domluvě se rozhodujeme pro ekonomickou třídu (rozuměj levnou), protože lístky do exklusivního kupé ve vlaku Hiram Bingham stojí asi pět tisíc. Jede to ve 23.12 - skvěle, máme ještě dost času. Odpoledne stihneme navštívit Maras a Moray - další pozůstatky inckého stavitelství v Sacred Valley. Prý se snad tyto cirkulární terasy dříve využívaly pro agrovýzkum - v jaké výšce, vlhkosti a osvětlení co nejlépe poroste. Večer před odjezdem už jenom ochutnáme alpaku v místní vyhlášené restauraci, "ubytujeme" auto a sebíháme kopcem dolů k vlaku. Zítra nás čeká Machu Picchu!

Mapa ZDE. Fotky pořídil J. (ty lepší) a já (ty horší).

1. Včera jsem byla na přednášce týpka, Pražáka, kterej založil první snowboardovou školu v Kolumbii. A od tý doby se to na mě valí ze všech stran...Brazílie, Kolumbie, teď i Peru...synchronicita jak vyšitá.
    Krásný článek, doufám, že brzy přijde reportáž z Machu Picchu, zajímá mě, jak se ti tam líbilo. Hodně lidí, kteří tam byli v poslední době, říká, že už je to pěkná pruda. A teď prej zavedli, že na Machu Picchu smějí jen ti, kteří noc předcházející přespí v jednom z hotelů v Aguas Calientes. Holt ekonomickej růst MUSÍ bejt.
    Fotka nočního Cuzca je nádherná.
    A ty seš boží.

2. Teda, nevím, kde bych na to vzala a kde bych vzala odvahu vlízt do letadla, ale chci tam :-D

3. Nádherné hory, to jsou výhledy, jaké se v Evropě asi fakt nedají vidět. A všude kam oko padne historie.. Krása! (Na pečené morče by mě taky neužilo a vidět kravskou hlavu i se srstí a vyplaženým jazykem a doprovodným smradem, byla by snídaně raz dva mezi námi... to je fakt dost děs. Inu, jiný kraj, jiný mrav, jim by zase možná bylo šoufl z něčeho tady u nás.) Na díl o Machu Picchu se taky těším, zejména na to, jestli a jak tam působí takové ty zvláštní geo-energie. (m.)

4. PS: Ta huňatá šála je parádní!

5. ta fotka nad datem 14.8. je krásná, taková s atmosférou .... teda ne, že by ostatní nebyly :), ale tahle mě fakt zaujala

6. Fotky krásné,ale nejvíc mi utkvěl v paměti ten trh. Říkám si, že vydržím hodně, ale po jeho reálné návštěvě bych maso nějakou dobu asi nejedla. A ty žáby! Mám pro ně slabost,takže to bych vidět opravdu nemusela.

Mám Tvé cestovatelské posty moc ráda;-)

7. Nádherné fotky! (ta lama je hrozně roztomiloučká <3 )

8. No ne! Ty žáby, to jsou snad drápatky (xenopus laevis)! Ty jsou můj denní chleba ve škole:)

9. Jsem snad jediná v mým okolí kdo tam ještě nebyl ale musím říct, že to jak se všichni těžce aklimatizovali na nadmořskou výšku a trávící potíže mě spolehlivě odrazuje :( ale je tam nádherně.

10. NÁDHERNÉ FOTKY!! TY BARVIČKY!! :)